CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, October 8, 2011

Aman Si Penjual Padi

Kisah klasik untuk Aman dan Adik adik masa akan datang. Kalau dulu, Ummi balik sekolah,mesti ke sini untuk tolong nenek dan atuk. Tolong makan dan tolong mengacau saja lah.. hehehe.. Ni ummi nak tunjuk, takut takut nanti Aman dan Adik lupa apa itu tabasan, padi dan parit. Ni salah satu sumber pendpatan nenek tau untuk besarkan ummi dan makcik2 Aman.

Inilah rupa tanah sawah yang sudah siap di tuai. Zaman sekarang tidaklah sesusah zaman dulu. Dulu dulu tuai padi sepokok, sepokok. Itu ok lagi, kalau yang sebatang sebatang guna linggaman lagi lah parah.. hurmm... rindu kenangan ketam padi, angkat padi ramai ramai di bawah panas terik pulak tu.. hehehehe

Jalan untuk ke Tabasan Nenek... Jalan lurusssssssssss.... nanti jumpa lah sulap nenek tu.

inilah rupa sulap nenek tempat Nenek, Atuk, Ummi, Pacik Koji, berehat rehat sambil baca buku. budget rajin lah konon kan padahal escape mengetam padi. Hahahaha..yang pakai baju biru tu pembeli padi.. siapa lah nama dia tu, lupa sudah pula.

Maah dan Aman penyibuk.. orang sibuk timbang padi, dia sibuk mandi parit.. 

tuuunnnaaaa... tokeh padi of the day. Nenek. Sekarang nenek nda larat sudah mau buat tabasan sendiri Man, Jadi Nenek kasi pajak sama orang kampung. Atuk Paiman nama dia.. Rasanya sudah dekat 10 tahun di pajakkan pada dia.

Ummi kenkonon Aman pimpin padahal dia sebenarnya yang kena pimpin okay.

tengok tu budak kampung ni.. sesuka hati terjun dalam parit. Sebijik macam pakcik Koji 20 tahun yang lepas. hahahaha...

sorang2 pun jadi.. Nasib lah adik tidur time ni. kalau tidak, 2-2 lah bekuntau dalam parit ni. Owh, jangan risau, air parit ni fresh from Sungai Apin Apin.. Suci lagi bersih. gunakan tanpa was was. kalau ada orang buang air besar di sungai, anggap sajalah rezeki. hahahaha


Lapar la pulak. Yang ni pun sebijik macam pakcik Koji.. Lepas penat mandi, makan Maggi pulak. Padahal Proses jual padi ni tak sampai sejam pun. bukan sudah kenyang dari rumah ka Aman.

Padi padi yang menanti giliran untuk di timbang. Pembeli padi ni akan proses padi jadi beras. dan jual beras la pulak pada BERNAS

Purata berat seguni padi dalam 35kg

rilek je orang tu angkat sampai 30++ guni.. 

Posing sama macam Pck Koji yang tengah nangis lapar 20 taun lepas..

Inilah padi kami. ummi merindui saat mengetam padi sambil makan tempuriyen..

Silalah Explore Aman

.
Ayah pun tak ketinggalan tau possing angkat seguni padi... Makasih ayah tolong nenek angkat padi.. Padi ni, nenek nak untuk kegunaan di rumah.

Sekian laporan Aman Si Penjual Padi. Pendapatan bersih Nenek Aman hari ni lebih kurang RM2.5K

No comments:

Post a Comment